Els 20-N són especials. No només perquè ja fa anys ens va deixar un personatge -que no persona- i es va celebrar obrint nombroses ampolles de cava, sinó també perquè la UNESCO, des de 2005, va assignar a aquesta data tan senyalada el dia mundial de la filosofia.
Enguany no sé si hem de brindar amb cava doncs, més que mai al nostre país, la celebració té un regust amarg: la filosofia s'ha retatllat a primer de batxillerat i la cosa pinta malament. En moments de canvis i modificacions profundes de les institucions que vertebren les nostres societats contemporànies, la filosofia es presenta com una activitat imprescindible per entendre, si més no, el present que ens envolta.
Davant dels constants canvis i subversions dels paradigmes culturals i axiològics, i enfront de la fugaç però perseverant evolució del progrés associat a la tecnologia, que dilueixen les possibilitats d’aturar-se a reflexionar sobre les múltiples contradiccions dels estereotips que estructuren les nostres societats, la matèria de Filosofia, hauria de ser la guia que conduieixi a proporcionar a l’alumnat de primer de Batxillerat, conceptes i models de pensament racional i recursos procedimentals que facilitin la necessària tasca de repensar la realitat i edificar el seu pròpi pensament crític respecte la mateixa.
Així doncs, el professorat que imparteix la matèria ha de vetllar per involucrar a l’alumnat perquè aquest s’instal·li en situació de fonamentar una actitud i un tarannà filosòfics a l’aula envers la multiplicitat de preguntes i respostes que genera l’activitat filosòfica individual i col·lectiva. D’aquesta manera, la matèria, pot contribuir al desenvolupament de la maduració de les habilitats cognitives i pragmàtiques de l’alumnat a l’hora d’estudiar, analitzar, argumentar, conceptualitzar, sintetitzar, observar, valorar, suposar, comparar, ordenar, deduir, inferir, aclarir, predir, identificar criteris, formular preguntes, definir conceptes, detectar ambigüitats, relacionar causes i efectes, distingir mitjans i fins, pensar possibilitats, exemplificar, identificar, classificar, contextualitzar o donar raons, des d’un punt de vista metacognitiu en general i com a sinònim del què estic designant com activitat filosòfica en particul·lar.
Enguany no sé si hem de brindar amb cava doncs, més que mai al nostre país, la celebració té un regust amarg: la filosofia s'ha retatllat a primer de batxillerat i la cosa pinta malament. En moments de canvis i modificacions profundes de les institucions que vertebren les nostres societats contemporànies, la filosofia es presenta com una activitat imprescindible per entendre, si més no, el present que ens envolta.
Davant dels constants canvis i subversions dels paradigmes culturals i axiològics, i enfront de la fugaç però perseverant evolució del progrés associat a la tecnologia, que dilueixen les possibilitats d’aturar-se a reflexionar sobre les múltiples contradiccions dels estereotips que estructuren les nostres societats, la matèria de Filosofia, hauria de ser la guia que conduieixi a proporcionar a l’alumnat de primer de Batxillerat, conceptes i models de pensament racional i recursos procedimentals que facilitin la necessària tasca de repensar la realitat i edificar el seu pròpi pensament crític respecte la mateixa.
Així doncs, el professorat que imparteix la matèria ha de vetllar per involucrar a l’alumnat perquè aquest s’instal·li en situació de fonamentar una actitud i un tarannà filosòfics a l’aula envers la multiplicitat de preguntes i respostes que genera l’activitat filosòfica individual i col·lectiva. D’aquesta manera, la matèria, pot contribuir al desenvolupament de la maduració de les habilitats cognitives i pragmàtiques de l’alumnat a l’hora d’estudiar, analitzar, argumentar, conceptualitzar, sintetitzar, observar, valorar, suposar, comparar, ordenar, deduir, inferir, aclarir, predir, identificar criteris, formular preguntes, definir conceptes, detectar ambigüitats, relacionar causes i efectes, distingir mitjans i fins, pensar possibilitats, exemplificar, identificar, classificar, contextualitzar o donar raons, des d’un punt de vista metacognitiu en general i com a sinònim del què estic designant com activitat filosòfica en particul·lar.
Però que carai fem els filòsofs, doncs? Aquí teniu una pluja d'activitats que realitzem els filòsofs i que barrejades amb el Wordle han quedat així:
http://www.wordle.net/gallery/wrdl/327882/Activitat_filos%C3%B2fica
També us deixo una simpàtica iniciativa d'uns professors de filosofia que reivindiquen i reclamen, d'una manera molt singular, la dignitat de l'activitat filosòfica i el lloc que la(es) filosofia(es) es mereix(en) dins de la nostra societat.
http://filosofiaenlafrente.blogspot.com/
http://www.wordle.net/gallery/wrdl/327882/Activitat_filos%C3%B2fica
També us deixo una simpàtica iniciativa d'uns professors de filosofia que reivindiquen i reclamen, d'una manera molt singular, la dignitat de l'activitat filosòfica i el lloc que la(es) filosofia(es) es mereix(en) dins de la nostra societat.
http://filosofiaenlafrente.blogspot.com/
1 comentari:
Hola, acabo de vuere el teu blog i fa temps que no escrius, de tant en tant et seguiré, ja que hi ha un munt de coses per llegir. Espero que continuïs escrivint.
Publica un comentari a l'entrada